“Het is bekend dat veiligheid een dringende noodzaak voor de gehele
mensheid is. Wij zijn het er niet mee eens dat je het enkel voor jezelf
moet monopoliseren. Waakzame mensen staan niet toe dat hun politici met
hun veiligheid knoeien.
Dit gezegd hebbende, we willen
jullie inlichten dat het bestempelen van ons en onze daden als
terrorisme evengoed een beschrijving van u en uw daden is. Reactie komt
op hetzelfde niveau als de originele actie. Onze daden zijn een reactie
op jullie eigen daden, die gerepresenteerd worden door de vernietiging
en moord op onze verwante volkeren in Afghanistan, Irak en Palestina.
Welke religie beschouwt jullie doden onschuldig en
onze doden waardeloos? En welk principe beschouwt jullie bloed als echt
bloed en ons bloed als water? Wederkerigheid is eerlijk en diegene die
het onrecht begint draagt een grotere schuld.” – Osama Bin Laden
“Als een vijand niet bestaat, dan is het nodig om er een uit te
vinden”, stelde de filosoof Friedrich Nietzsche. Het gezonde verstand
vertelt ons dat deze vijand veel van ons moet verschillen en veel
slechte daden moet plegen - meestal tegen onze eigen mensen. Men vertelt
ons dat de vijand slecht is en dat we voor hem op moeten passen.
Alle onderdrukkende regimes hebben een vijand nodig om de
volksmassa's achter hun heerschappij te krijgen. Met de ineenstorting
van de USSR, die het einde van de Koude Oorlog inluidde, viel het
communisme als de grote vijand van de westerse waardenmaatschappij weg.
Het westen had een nieuwe vijand nodig en dit keer werd het de Islam. Na
de Koude Oorlog werd het Islamisme de nieuwe vijand, die de Verenigde
Staten en haar NAVO bondgenoten moest confronteren in de botsing der
beschavingen die zou volgen. Islamfobie werd daarmee een belangrijk
onderdeel van het beleid van de westerse imperialistische machten.
De
gebeurtenissen van 9/11 luidden een nieuw tijdperk van Islamfobie in.
Amper waren de stofwolken van de Twin Towers gaan liggen, of er werd al
van de daken geschreeuwd dat het Islamitisch terrorisme een
existentiële bedreiging voor het westen zou vormen. Vanaf dit moment was
het gehele westerse beleid er op gericht om "de westerse
waardenmaatschappij te beschermen tegen het Islamitisch terrorisme". De
retoriek van de botsing der beschavingen werd daarmee de ideologische
basis voor de imperialistische agressie-oorlogen tegen Afghanistan,
Irak, Libië en Mali.
Vandaag de dag intensiveert deze retoriek nu de voorheen aan Al-Qaeda
gelieerde splintergroep Islamitische Staat in Irak en al-Sham (ISIS)
(of IS Islamitische Staat zoals ze nu zelf liever genoemd worden) met
een grote opmars bezig is in het Midden Oosten. ISIS weet met groot
succes het machtsvacuüm op te vullen dat na de Amerikaanse bezetting van
Irak, de burgeroorlog in Syrië en de sektarische onlusten die daarop
volgden, is ontstaan.
De snelheid en het succes waarmee ISIS
grondgebied verovert impliceert echter dat er meer aan de hand is dan
enkel de strijd van een Jihadistische groepering. Veel Soennitische
officieren en militairen in het regeringsleger weigerden te vechten
tegen ISIS en velen van hen wisselden van front. We kunnen ISIS dan ook
gerust zien als de belangrijkste fractie binnen een coalitie van
Soennitische stammen en voormalige Ba'athistische milities, die zich het
afgelopen jaar heeft gevormd. Deze coalitie onder de leiding van ISIS
heeft zeker de potentie om de negen miljoen Soennieten in Irak en Syrië
te verenigen tegen het Iraakse regime van Nouri al-Maliki en het
Syrische regime van Bashar al-Assad. Hun opmars lijkt niet te stoppen.
Onder de Amerikaanse marionet Nouri al-Maliki heeft het corrupte
Iraakse regime de Soennitische bevolking onderdrukt door middel van
ongekende repressie. Honderdduizenden Soennieten werden zonder enige
aanklacht opgesloten op basis van bekentenissen die tijdens martelingen
werden afgenomen. Soennitische politieke gevangen werden zonder pardon
door het regime geëxecuteerd. Eenzelfde situatie zagen we tijdens de
Syrische burgeroorlog, waar de Soennieten zich tegen de Alawietische
minderheid keerden, die al decennia lang aan de macht was en met harde
hand regeerde. Hierdoor heeft ISIS zich al snel als beschermheer van de
Soennitische bevolking op weten te werpen. ISIS bracht enige orde in de
chaos en onder hun strikte sharia-wetgeving kon het gewone leven weer
enigszins op gang komen. Inmiddels heeft Islamitische Staat het gedeelte
Irak en al-Sham van haar naam verwijdert en kondigt haar kalief Abu
Bakr al-Baghdadi een nieuw tijdperk van internationale Jihad aan.
Sinds de uitroeping van het nieuwe kalifaat weet ISIS haar macht in
de regio steeds verder te consolideren. Op onze televisieschermen zijn
we getuigen van de vele uitgehongerde vluchtelingen die aan het
sektarische geweld proberen te ontkomen. Sjiitische moslims, Christenen,
maar ook andere religieuze- en etnische groepen zoals de Jezidi's en de
Koerden, moeten het ontgelden. Onder ISIS wordt er een uiterst strenge
interpretatie van de Sharia-wetgeving ingevoerd en tegelijkertijd
proberen zij de Soennitische coalitie, waar ze hun snelle opmars aan
dankten, te ontmantelen door Soennitische religieuze en politieke
dissidenten aan te pakken. Hoewel deze acties in de eerste plaats
ideologisch geïnspireerd zijn, zijn deze eveneens het resultaat van de
politieke en militaire positie van ISIS; namelijk die van een groep van
enkele duizenden Jihadisten, die een bevolking van 9 miljoen mensen in
een staat proberen te verenigen. Een moeilijke taak.
ISIS heeft de verhoudingen in het Midden Oosten volledig op haar kop
weten te zetten. De voormalige aartsvijanden Iran en de VS werken
praktisch samen om de opmars van ISIS in Noord-Irak te stoppen. De
voormalige bondgenoot van ISIS, Turkije, bewapent momenteel de
Koerdische milities die zij decennia lang bestreden heeft, om tegen het
kalifaat te strijden. Dit terwijl in Syrië de door het westen
gefinancierde strijders van het FSA in de rij staan om zich vrijwillig
bij de Jihadisten aan te sluiten. Ook voor de Saoudische monarchie die
geholpen heeft dit bolwerk tegen "Sjiitische afgoderij" te creëren als
een tegenwicht voor de Iraanse invloed in de regio, begint ISIS steeds
meer een bedreiging voor haar eigen heerschappij te worden. Momenteel
heeft het land dan ook zo’n 30.000 troepen gestationeerd aan de grens
van Irak. Het lijkt erop dat het Amerikaans imperialisme steeds minder
opties over heeft om haar belangen in de regio veilig te stellen. Er
heeft sinds het Sykes-Picotverdrag van 1916 niet meer een dusdanig grote
verschuiving van machten plaats gevonden in het Midden Oosten.
Het lijkt erop dat in ISIS het westen haar nieuwe vijand gevonden
heeft. In de imperialistische massamedia worden dagelijks de gruweldaden
van ISIS onder een vergrootglas gelegd, terwijl die van andere fracties
verzwegen worden. Hierbij worden de nodige leugens en onwaarheden niet
achterwege gelaten. Nadat de publieke opinie zich na de debacles in
Afghanistan en Irak tegen verdere westerse interventies uitgesproken
had, lijkt het vijandsbeeld van ISIS en haar gruweldaden de ideeën van
“humanitaire interventies” en het “Responsibility to Protect” (R2P)
principe weer te rehabiliteren. Echter bombardementen op ISIS
grondgebied zullen de verhongerende Jezidi’s of de verdreven Christenen
niet concreet helpen. Het waren juist dit soort militaire interventies
waar ISIS haar geboorte en bestaan in de eerste plaats aan te danken
had. Het steunen van een regionaal imperialisme, zoals Iran, is eveneens
geen optie omdat dit enkel de sektarische natuur van het conflict
verder aan zal wakkeren. Dat sektarisme werkt enkel Amerika en Israël in
de hand, want zolang de vijanden van het westen elkaar bestrijden,
zullen zij buiten schot blijven.
De hysterie rond ISIS beperkt zich niet tot het Midden Oosten. De
irrationele angst voor “het Islamitische terrorisme” dat al sinds 2001
in het westen aangewakkerd wordt, zorgt ervoor dat het westen de
publieke opinie achter haar bloederige imperialistische beleid weet te
krijgen. ISIS draagt gewillig bij aan de opmars van deze vorm van
islamfobie. In de imperialistische massamedia wordt het Islamisme
inmiddels gelijk gesteld aan ISIS en de gruweldaden die zij begaan. De
massamoord op duizenden moslimbroeders in Egypte en duizenden
onschuldige burgers in Gaza wordt daarmee gerechtvaardigd: het zijn toch
allemaal maar “terroristen”. De hysterie heeft inmiddels ook ons land
bereikt, waar sommigen mensen al serieus ISIS menen te moeten bestrijden
in de zgn. “Sharia-wijken”. Immers als bevolkingsgroepen met elkaar vechten blijft de staat buiten schot. Inderdaad de vijand zit in Den Haag; echter
niet in de Schilderswijk, maar op het Binnenhof. Sinds 9/11 is de “War
on Terrror” de ideologische basis geworden van het politieke
westen, om zo haar heerschappij over de onderdrukte volkeren in Afrika,
Azië, Zuid-Amerika, Europa en Amerika te consolideren. Het demoniseren
van de Islam werd daarmee dus een noodzaak om de militaire interventies
van het Amerikaanse imperialisme en haar NAVO bondgenoten te
rechtvaardigen. Doe hier niet aan mee!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten